Cestná cyklistika je jeden z najtvrdších športov. Vo veľkých etapových pretekoch, ako je napríklad svetoznáma Tour de France, špičkoví pretekári idú vo vytrvalosti až na doraz svojich fyzických limitov, keď v priebehu niekoľkých dní absolvujú tisíce kilometrov.
Cestár musí byť schopný sedieť v sedle bez prestávky 4-6 hodín, a niekedy i viac, občas dosahovať rýchlosť až 80km/h i vyššiu a vystúpať na najstrmšie horské prechody. Najneobvyklejšou časťou tohto športu je však skutočnosť, že väčšina jazdcov obetuje celé svoje úsilie, aby pomohla lídrovi tímu vyhrať preteky.
Cyklistická technológia
Forma a fyzická zdatnosť sú strojcami úspechu v profesionálnych etapových pretekoch, ale pretekári veľmi vďačia aj vývoju v cyklistickej technológií. Uhlíkové vlákna a vysoko kvalitné kovy, ak je napríklad titán, sa v súčasnosti používajú na výrobu bicyklových rámov, znižujú ich hmotnosť, ale udržujú pevnosť a odolnosť.
Otvorená cesta
Cestné preteky sa konajú na bežných cestách. Pretekári štartujú s výnimkou časovky hromadne. Preteky sa konajú na rôznych typoch terénov, kde sa podľa charakteru pretekov mení ich dĺžka. Cieľom je prísť prvý do cieľa. Pretekári jazdia v tímoch po ôsmich až desiatich členoch.
História
Prvý náčrtok bicykla s dvoma kolesami, pedálmi a reťazovým prevodom vyhotovil Leonardo da Vinci koncom 15.storočia, avšak technologické možnosti tých čias neumožnili preniesť načrtnutý model do reality. V roku 1817 Karl von Drais skonštruoval drevené jednostopové vozidlo s ovládateľným predným kolesom, ktoré sa poháňalo odrážaním nôh od zeme. Jeho vynález dostal meno draisinne. Prvý pedálový bicykel skonštruovali v roku 1839. V roku 1861 na predné veľké koleso pribudla kľuka a pedále na jeho pohon. Prvý nízky bicykel vyrobili v Anglicku v roku 1895.